(Enda) En prognose for 2017.

Trump kommer til å få store problemer med å oppfylle alle lovnadene sine: Trump har kommet med en rekke lovnader, slik politikere gjør i valg, for hva han skal utrette i sin første periode som president. Infrastrukturen i USA skal løftes, bedriftsskatten skal ned og USA’s gjeld skal minskes. Jeg tviler på at alle disse skal kunne utføres sammen, spesielt stiller jeg meg tvilende til at USA skal kunne fornye infrastrukturen sin samtidig som gjelden går ned. Hva han kommer til å prioritere  og hvor han skal hente pengene fra blir svært spennende å se.

Fornybar energi kommer til å bli en enda hetere sektor: Selv om man i USA når har en president som er skeptisk til om klimaendringene er menneskeskapt og vi ser Carl I. Hagen slenge seg på her hjemme, så er fornybar energi kommet for å bli. Google annonserte nylig at de vil gå over til fornybar energi i 2017, og argumentene de kommer med er overraskende lite rettet mot miljø. At en slik gigant staker ut kursen og blant annet nevner stabilitet i energipriser som ett argument tror jeg vil gjøre at flere følger etter, og jeg ser fornybar energi som en sterk sektor i 2017.

Verdens renter skal oppover: Verdens renter, da spesielt i vesten, har vært unormalt lave de siste årene, med negativ yield på obligasjoner med lang løpetid i en del nasjoner som tradisjonelt har vært store lokomotiver i industrien, som Tyskland og Sverige. FED satte opp renten ved sitt siste rentemøte i 2016, og med en amerikansk økonomi som virker relativt sunn skal de sannsynligvis videre oppover. Her hjemme har Norges Bank signalisert at rentebunnen er nådd og at man ikke ser for seg ytterligere kutt. Dette har riktignok en del implikasjoner. Jeg har tidligere skrevet om at aksjemarkedet i stor grad ser ut til å ha blitt drevet opp av renter snarere enn fundamentale forhold i 2016. Rentene har vært så lave at investorer som normalt har pengene sine her nærmest har blitt tvunget over i aksjemarkedet på jakt etter risiko. Jeg tror derfor at man vil se en korreksjon i aksjemarkedet som følge av at rente-investorene går ut av aksjemarkedet og tilbake til renter igjen når og hvis disse begynner å stige.

 Tech-sektoren kommer til å skuffe:  Jeg tror en del av potensialet i tech er tatt ut, spesielt i sosiale medium som Facebook. Facebook lever av reklameinntekter og er kanskje verdens mest attraktive sted å reklamere på. Jeg stiller meg dog tvilende til om denne type selskaper er verdsatt på nivåer som gir mening. Jeg tror inntjeningen muligens har nådd en slags topp og at det blir vanskeligere og vanskeligere for disse selskapene å gjøre antall brukere til topplinje, spesielt når det å ta betalt for bruken av tjenesten har vist seg å være svært vanskelig.

 

 

Leave a Reply

